Σημαντική υποχώρηση παρουσιάζει ο Δείκτης Επιχειρηματικών Προσδοκιών για τις επιχειρήσεις του τουρισμού το τρίμηνο Οκτωβρίου- Δεκεμβρίου 2011 σε σχέση με την προηγούμενη εκτίμηση, σύμφωνα με την έρευνα οικονομικής συγκυρίας στον τουρισμό που διεξάγει ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) σε συνεργασία με το Ίδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ).
Συγκεκριμένα, ο δείκτης διαμορφώθηκε στις 71 και 48 μονάδες για τις ξενοδοχειακές και τουριστικές επιχειρήσεις αντίστοιχα, παρουσιάζοντας πτώση κατά 35 και 22 μονάδες σε σχέση με την προηγούμενη εκτίμηση.
Η εξέλιξη αυτή συνδέεται άμεσα με τη λήξη της υψηλής περιόδου ζήτησης από τον εισερχόμενο τουρισμό (Απρίλιος-Οκτώβριος), αλλά και την υποχώρηση του εσωτερικού τουρισμού (όπως και των επαγγελματικών ταξιδιών) λόγω της παρατεταμένης ύφεσης της ελληνικής οικονομίας, της μείωσης του διαθέσιμου εισοδήματος και της ανοδικής πορείας της ανεργίας. Σε αντίθεση ωστόσο με τις Τουριστικές επιχειρήσεις, ο δείκτης για τις Ξενοδοχειακές επιχειρήσεις συνεχίζει να κινείται υψηλότερα συγκριτικά με το σύνολο των υπηρεσιών της εγχώριας οικονομίας.
Από τις εκτιμήσεις των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων, όπως αυτές αποτυπώθηκαν στην έρευνα, προκύπτει σημαντική επιδείνωση του επιχειρηματικού κλίματος. Με βάση την κατηγορία αστεριών, οι αρνητικές εκτιμήσεις μετριάζονται στα μεγάλα ξενοδοχεία (5 αστέρων), καθώς οι μονάδες αυτές έχουν τη δυνατότητα διαφοροποίησης των εσόδων τους από ένα ευρύτερο φάσμα παρεχόμενων υπηρεσιών. Μεγαλύτερες αντίθετα, είναι οι δυσκολίες που καταγράφονται στη μεσαία κατηγορία, λαμβάνοντας, μεταξύ άλλων, υπόψη ότι αντλούν το μεγαλύτερο μέρος της πελατείας τους από την ελληνική αγορά.
Η πλειοψηφία των τουριστικών επιχειρήσεων (πλην των ξενοδοχειακών) εκτιμά ότι η κατάσταση έχει χειροτερεύσει, με την επιδείνωση του επιχειρηματικού κλίματος να είναι πιο έντονη συγκριτικά με τα αποτελέσματα για το τρίμηνο Ιουλίου-Σεπτεμβρίου 2011. Οι περισσότερες επιχειρήσεις εκτιμούν ότι η ζήτηση έχει υποχωρήσει σε χαμηλότερο επίπεδο συγκριτικά με ένα χρόνο πριν, ιδιαίτερα στις κατηγορίες των ταξιδιωτικών γραφείων και των επιχειρήσεων θαλάσσιου τουρισμού και διοργάνωσης συνεδρίων- εκθέσεων. Το ποσοστό των αρνητικών απαντήσεων μετριάζεται ωστόσο, στην περίπτωση των εταιρειών ενοικίασης αυτοκινήτων, όπου μία στις τρεις επιχειρήσεις εκτιμά πως η ζήτηση για τις υπηρεσίες της έχει ανακάμψει σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα.
Αναφορικά με τις πρώτες εκτιμήσεις για την πορεία της ζήτησης το 2012, οι επιχειρήσεις εμφανίζονται -για την ώρα τουλάχιστον- αρκετά απαισιόδοξες, καθώς οι μισές τουλάχιστον εκτιμούν πως θα κινηθεί πτωτικά σε σχέση με το 2011. Πιο έντονες καταγράφονται οι αρνητικές προβλέψεις για την πορεία της ζήτησης από το εσωτερικό της χώρας. Και οι δύο τάσεις είναι αναμενόμενες αν ληφθεί υπόψη αφενός η αβεβαιότητα για τη νομισματική τύχη της χώρας, αφετέρου οι μεγάλες μειώσεις στο διαθέσιμο εισόδημα που αναμένονται το 2012, μετά την ψήφιση του νέου μνημονίου.
Συγκεκριμένα, ο δείκτης διαμορφώθηκε στις 71 και 48 μονάδες για τις ξενοδοχειακές και τουριστικές επιχειρήσεις αντίστοιχα, παρουσιάζοντας πτώση κατά 35 και 22 μονάδες σε σχέση με την προηγούμενη εκτίμηση.
Η εξέλιξη αυτή συνδέεται άμεσα με τη λήξη της υψηλής περιόδου ζήτησης από τον εισερχόμενο τουρισμό (Απρίλιος-Οκτώβριος), αλλά και την υποχώρηση του εσωτερικού τουρισμού (όπως και των επαγγελματικών ταξιδιών) λόγω της παρατεταμένης ύφεσης της ελληνικής οικονομίας, της μείωσης του διαθέσιμου εισοδήματος και της ανοδικής πορείας της ανεργίας. Σε αντίθεση ωστόσο με τις Τουριστικές επιχειρήσεις, ο δείκτης για τις Ξενοδοχειακές επιχειρήσεις συνεχίζει να κινείται υψηλότερα συγκριτικά με το σύνολο των υπηρεσιών της εγχώριας οικονομίας.
Από τις εκτιμήσεις των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων, όπως αυτές αποτυπώθηκαν στην έρευνα, προκύπτει σημαντική επιδείνωση του επιχειρηματικού κλίματος. Με βάση την κατηγορία αστεριών, οι αρνητικές εκτιμήσεις μετριάζονται στα μεγάλα ξενοδοχεία (5 αστέρων), καθώς οι μονάδες αυτές έχουν τη δυνατότητα διαφοροποίησης των εσόδων τους από ένα ευρύτερο φάσμα παρεχόμενων υπηρεσιών. Μεγαλύτερες αντίθετα, είναι οι δυσκολίες που καταγράφονται στη μεσαία κατηγορία, λαμβάνοντας, μεταξύ άλλων, υπόψη ότι αντλούν το μεγαλύτερο μέρος της πελατείας τους από την ελληνική αγορά.
Η πλειοψηφία των τουριστικών επιχειρήσεων (πλην των ξενοδοχειακών) εκτιμά ότι η κατάσταση έχει χειροτερεύσει, με την επιδείνωση του επιχειρηματικού κλίματος να είναι πιο έντονη συγκριτικά με τα αποτελέσματα για το τρίμηνο Ιουλίου-Σεπτεμβρίου 2011. Οι περισσότερες επιχειρήσεις εκτιμούν ότι η ζήτηση έχει υποχωρήσει σε χαμηλότερο επίπεδο συγκριτικά με ένα χρόνο πριν, ιδιαίτερα στις κατηγορίες των ταξιδιωτικών γραφείων και των επιχειρήσεων θαλάσσιου τουρισμού και διοργάνωσης συνεδρίων- εκθέσεων. Το ποσοστό των αρνητικών απαντήσεων μετριάζεται ωστόσο, στην περίπτωση των εταιρειών ενοικίασης αυτοκινήτων, όπου μία στις τρεις επιχειρήσεις εκτιμά πως η ζήτηση για τις υπηρεσίες της έχει ανακάμψει σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα.
Αναφορικά με τις πρώτες εκτιμήσεις για την πορεία της ζήτησης το 2012, οι επιχειρήσεις εμφανίζονται -για την ώρα τουλάχιστον- αρκετά απαισιόδοξες, καθώς οι μισές τουλάχιστον εκτιμούν πως θα κινηθεί πτωτικά σε σχέση με το 2011. Πιο έντονες καταγράφονται οι αρνητικές προβλέψεις για την πορεία της ζήτησης από το εσωτερικό της χώρας. Και οι δύο τάσεις είναι αναμενόμενες αν ληφθεί υπόψη αφενός η αβεβαιότητα για τη νομισματική τύχη της χώρας, αφετέρου οι μεγάλες μειώσεις στο διαθέσιμο εισόδημα που αναμένονται το 2012, μετά την ψήφιση του νέου μνημονίου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Γράψτε ελεύθερα τα σχόλια σας αρκεί να μην είναι υβριστικά.