Την άρση του καμποτάζ στην κρουαζιέρα μέχρι το τέλος Μαΐου, και αφού ολοκληρωθεί η διαβούλευση με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, (ήδη έχει συσταθεί η Επιτροπή που εξετάζει το θέμα από το ΥΠΟΙΑΝ), προανάγγειλε χθες το βράδυ στη γενική συνέλευση του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), ο Πρωθυπουργός, Γιώργος Παπανδρέου.
ΑΚΟΥΣΤΕ: Γ. Παπανδρέου: Αρση του καμποτάζ για την κρουαζιέρα |
Οπως χαρακτηριστικά ανέφερε «μέχρι το τέλος Μαΐου θα κάνουμε διάλογο με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, ώστε άμεσα να προχωρήσουμε στην άρση του καμποτάζ για την κρουαζιέρα. Το θέτω ως όριο για τα εμπλεκόμενα υπουργεία για να μη χάσουμε και αυτή την κρίσιμη για την Ελλάδα σεζόν. Ναι είμαστε αποφασισμένοι και αυτό να προχωρήσει μετά από 6 χρόνια μεγάλης διαφήμισης και μηδενικής αποτελεσματικότητας».
Για το θαλάσσιο τουρισμό
Όπως υπογράμμισε ο Πρωθυπουργός: «Αν θέλουμε τουρισμό όλο τον χρόνο πρέπει να προχωρήσουμε και σε σοβαρές διαρθρωτικές αλλαγές και σε αλλαγές νοοτροπίας. Πάρτε για παράδειγμα το καμποτάζ. Εδώ και χρόνια έχουμε χάσει πολύτιμο έδαφος στη ραγδαία ανάπτυξη της διεθνούς κρουαζιέρας», και προσέθεσε:
«Απαξιώνοντας, μάλιστα το στρατηγικό μας πλεονέκτημα, που είναι η στρατηγική μας θέση στην Ανατολική Μεσόγειο, καθώς και το ελληνικό αρχιπέλαγος με τα εκατοντάδες νησιά; Απαξιώνοντας ακόμα και τη ναυτική μας παράδοση και ισχύ ανά τον κόσμο».
Οφέλη
Όπως τόνισε ο κ. Παπανδρέου τα οφέλη μπορούν να είναι πολλά.
- Τα έσοδα θα μπορούσαν να ανέλθουν για τη χώρα μας σε εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ κάθε χρόνο.
- Όπως και η δραστηριότητα να σηματοδοτήσει σειρά παράλληλων τουριστικών επιχειρήσεων με πολλαπλασιασμό των θέσεων εργασίας.
Επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου με την ανάπτυξη της χειμερινής κρουαζιέρας,
- Ανάπτυξη νέων ελληνικών προορισμών για την κρουαζιέρα και, επομένως, καλύτερη κατανομή των οφελών στην περιφέρεια.
- Σημαντική αύξηση εσόδων για τον ξενοδοχειακό κλάδο της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης και της Κρήτης από προγράμματα πριν και μετά την κρουαζιέρα,
- Σημαντική διεθνή προβολή της Ελλάδος από τις εταιρείες της κρουαζιέρας και της πελατείας τους.
Για τους ναυτικούς
«Γνωρίζω και καταλαβαίνω γιατί οι Έλληνες ναυτικοί είχαν μέχρι σήμερα ανησυχίες για τη δουλειά τους, για το μέλλον τους», τόνισε και επεσήμανε:
«Δεν σκοπεύουμε να φέρουμε πλούτο στη χώρα, χωρίς να αποδεικνύουμε παράλληλα την κοινωνική μας ευαισθησία Όμως τα οφέλη από την απόφαση αυτή είναι πολλά και αφορούν σε μεγάλο βαθμό και τους ίδιους.
-Πέρα από τις νέες θέσεις εργασίας που θα δημιουργηθούν σε ξηρά και θάλασσα (στην Ιταλία η κρουαζιέρα απασχολεί πλέον 4.000 Ιταλούς ναυτικούς), θέσεις εργασίας θα δημιουργηθούν και σε πολλούς άλλους τομείς.
-Θα αυξηθούν οι δραστηριότητες στο transit και στο home porting, όσο και στους κλάδους που ασχολούνται με την τεχνική υποστήριξη πλοίων, την παροχή τουριστικών υπηρεσιών, προμήθεια υλικών και τροφοδοσίας, ναυπηγεία κ.λπ.
-Παράλληλα, για την προστασία των εργαζόμενων στη ναυτιλία και την αύξηση της απασχόλησής τους, σχεδιάζουμε:
-Την αναβάθμιση της εκπαίδευσης και κατάρτισης στους ναυτικούς ξενοδοχειακών ειδικοτήτων, ώστε να καταστούν ελκυστικοί στην αγορά εργασίας.
-Την προώθηση Ελλήνων ναυτικών σε θέσεις ευθύνης στις εταιρείες κρουαζιέρας μέσω κυβερνητικών φορέων.
-Την ένταξη των εργαζομένων στα κρουαζιερόπλοια σε πρόγραμμα επιδότησης, το οποίο καταρτίζεται αυτή την περίοδο και θα είναι αντίστοιχο με αυτό που έχει σήμερα ο ΟΑΕΔγια τους ξενοδοχοϋπαλλήλους.
-Σε αυτό το πεδίο θα βοηθήσει και η οριστική διευθέτηση των κανονισμών και των προδιαγραφών αδειοδότησης που προωθούμε άμεσα για τη λειτουργία Υδατοδρομίων και Υδροπλάνων».
Η θέση των εφοπλιστών
Η πρόταση για πλήρη άρση του καμποτάζ στην κρουαζιέρα αποτελεί πάγια θέση των φορέων της κρουαζιέρας και του τουρισμού στη χώρα. Όπως μάλιστα δήλωσε πρόσφατα ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, Μάρκος Φόρος:
«Η κατάργηση του καμποτάζ στην κρουαζιέρα, κάτι το οποίο συνδέεται άμεσα με την ελληνική οικονομία, βοηθά στην ανάπτυξη χωρίς να δίνονται επιδοτήσεις. Οι εταιρείες κρουαζιέρας, προσέθεσε, θα χρησιμοποιήσουν τον Πειραιά ως home port για κρουαζιέρες στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο».
Ήδη για να φέρουν τα πλοία τους στην Ελλάδα και να χρησιμοποιήσουν τα ελληνικά λιμάνια σαν βάσεις κρουαζιέρας έχουν εκδηλώσει επίσημο ενδιαφέρον τόσο η Royal Caribbean Cruises (RCC) όσο και η Mediterranean Shipping Company.
Πρόσφατα ο αντιπρόεδρος της RCC John P.Fox, είχε συναντήσεις με την ΥΠΟΙΑΝ, Λούκα Κατσέλη, τον πρόεδρο του ΟΛΠ , Γιώργο Ανωμερίτη, αλλά και το δήμαρχο Πειραιά. Μάλιστα ΟΛΠ και RCC ξεκίνησαν ήδη να καταστρώνουν σχέδια συνεργασίας για την κοινή συμμετοχή και εξυπηρέτηση των στόχων της παγκόσμιας βιομηχανίας κρουαζιέρας.
Η RCC δεν ενδιαφέρεται μόνο να φέρει τα κρουαζιερόπλοιά της σε περίπτωση που η χώρα μας αποφασίσει να προχωρήσει σε άρση του καμποτάζ, αλλά να κάνει επενδύσεις και στα ελληνικά λιμάνια.
Όπως ανέφερε στις συναντήσεις του ο κ. Fox στα σχέδια της εταιρείας δεν είναι μόνο το λιμάνι του Πειραιά, στο οποίο αναμένεται να γίνουν έργα για την ανάπτυξη της βάσης κρουαζιέρας ύψους 230 εκατ. ευρώ, αλλά και τα νησιωτικά λιμάνια στα οποία τα κρουαζιερόπλοια αντιμετωπίζουν μεγάλα προβλήματα.
Επένδυση σε υποδομές
Αλλά και στην εκδήλωση για την επίσκεψη του κρουαζιερόπλοιου της MSC "MSC Splendida", στο λιμάνι του Πειραιά είχε τεθεί και πάλι το θέμα. Ο εμπορικός διευθυντής της MSC Cruises, Ακίλα Σταγιάνο είχε τονίσει ότι για την MSC η Ελλάδα είναι σημαντική με μεγάλες προοπτικές και ότι η MSC είναι διατεθειμένη να επενδύσει και σε υποδομές.
Σημειώνεται ότι τα κρουαζιερόπλοια της MSC όπως και των μεγαλύτερων εταιρειών κρουαζιέρας στον κόσμο έχουν σημαίες εκτός Ε.Ε. με αποτέλεσμα να μην μπορούν να κάνουν κυκλικές κρουαζιέρες στην περιοχή και να χρησιμοποιήσουν τα ελληνικά λιμάνια σαν βάσεις.
"Είμαστε έτοιμοι να συζητήσουμε για υποδομές στα ελληνικά λιμάνια εφόσον ζητηθεί η συνδρομή του ιδιωτικού τομέα", ανέφερε. Σε δήλωσή της η πρόεδρος της MSC Greece Χριστίνα Θεοδωρίκα είχε τονίσει ότι: «Η MSC είναι πάντα εδώ. Και για την κρουαζιέρα και για το εμπορικό φορτίο». Η MSC εκτός από το λιμάνι του Πειραιά ενδιαφέρεται να επενδύσει σε λιμενικές υποδομές και στα λιμάνια του Κατακόλου και της Μυκόνου.
Ευρωπαϊκά κρουαζιερόπλοια
Για το θέμα των θέσεων εργασίας των Ελλήνων ναυτικών ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας έχει προτείνει να νομοθετηθεί η υποχρεωτική παρουσία τουλάχιστον 25 Ελλήνων ναυτικών στα κρουαζιερόπλοια με τρίτες σημαίες που θα δραστηριοποιούνται στη χώρα μας, έτσι ώστε να μην χαθούν θέσεις εργασίας, αφού το καθεστώς των τρίτων σημαιών δεν υποχρεώνει τα πλοία να έχουν Ελληνες ναυτικούς.
Από την άλλη πλευρά όμως ανοίγει και θέμα για τα υπό ελληνική σημαία κρουαζιερόπλοια και τα ευρωπαϊκά.
Όπως τονίζει η Ένωση Επιχειρήσεων Ναυτιλίας «Όλα τα επιβατηγά ελληνικά πλοία (κρουαζιερόπλοια, διεθνών πλόων και ακτοπλοϊκά) να έχουν ίσα δικαιώματα και υποχρεώσεις με αυτά των κοινοτικών και μη συναδέλφων τους πλοιοκτητών σε θέματα επάνδρωσης και επιδότησης εργοδοτικών εισφορών».
Κέρδη 1,16 δισ. ευρώ
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος το όφελος για τη χώρα από την κατάργηση της υπάρχουσας νομοθεσίας θα είναι της τάξης των 1,16 δισ. ευρώ ετησίως. Ποσό που θα αντιστοιχούσε και με τη δημιουργία 15.000 νέων θέσεων εργασίας.
Στη μελέτη Contribution of Cruise Tourism to the Economies of Europe επισημαίνεται ότι το 2008 3,14 εκατ. επιβάτες επισκέφτηκαν τη Μεσόγειο. Οι πιο σημαντικές χώρες επιβίβασης είναι η Ιταλία και η Ισπανία.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της μελέτης το 2008 την Ιταλία επισκέφθηκαν 4,99 εκατ. επιβάτες, την Ισπανία 3, εκατ. επιβάτες και την Ελλάδα 4,26 εκατ. επιβάτες.
Στην Ιταλία επιβιβάσθηκαν 1,68 εκατ. επιβάτες στην Ισπανία ένα εκατ. επιβάτες και στην Ελλάδα μόνο 472.000 αριθμός τρεις φορές περίπου μικρότερος αριθμός από την Ιταλία και την Ισπανία. Βάσει αναγωγής στη μελέτη εκτιμάται από το ΝΕΕ ότι θα αυξανόταν ο αριθμός επιβατών που επιβιβάζονται στα κρουαζιερόπλοια στην Ελλάδα στους 1,23 εκατ. περίπου. Ως εκ τούτου η αύξηση εσόδων για την ελληνική οικονομία θα ήταν 1,16 δισ. ευρώ.
Αντιδρά η ΠΝΟ
Η άρση του καμποτάζ στην κρουαζιέρα, όμως αποτελεί αιτία για αγώνες για την Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία.
Η ΠΝΟ πιστεύει ότι μια τέτοια απόφαση θα σημαίνει αθρόα απώλεια των θέσεων εργασίας, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά το Προσωπικό Γενικών Υπηρεσιών και Τροφοδοσίας που ως γνωστόν επιτελεί, πέραν των άλλων, σημαντικό ρόλο στην ασφάλεια πλοίου και επιβατών, σε περιπτώσεις εκτάκτου ανάγκης και όχι μόνον.
Παράλληλα τονίζει ότι η τυχόν απελευθέρωση του καμποτάζ στην κρουαζιερόπλοιο ναυτιλία θα επιφέρει καίριο πλήγμα στους όρους ανταγωνισμού των υπό ελληνική σημαία πλοίων με κίνδυνο φυγής τους από την εθνική σημαία και απώλειας εκατοντάδων θέσεων εργασίας Ελλήνων ναυτεργατών.
Σύμφωνα με την ΠΝΟ αποτελεί μύθο και μόνο «αυτό που έντεχνα και επίμονα καλλιεργείται τον τελευταίο καιρό από διάφορα κέντρα που αγνοούν την πραγματικότητα και υπερτονίζουν άκριτα ότι θα εισρεύσει τάχα ναυτιλιακό συνάλλαγμα από την απελευθέρωση του καμποτάζ.
Η ωμή πραγματικότητα, όμως, είναι ότι οι επιβάτες των κρουαζιεροπλοίων με σημαίες ευκαιρίας διακινούνται με οργανωμένα πακέτα εκδρομών από το εξωτερικό και δεν παρέχεται η δυνατότητα ενίσχυσης της ελληνικής οικονομίας με την αγορά αγαθών και υπηρεσιών».
ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Γράψτε ελεύθερα τα σχόλια σας αρκεί να μην είναι υβριστικά.