Οι τουριστικοί επιχειρηματίες διαμαρτύρονται ότι οι πιέσεις των tour operators, κυρίως όσων δραστηριοποιούνται στις παραδοσιακές αγορές του εισερχόμενου τουρισμού (Μεγάλη Βρετανία, Γερμανία), γίνονται ασφυκτικές για περαιτέρω εκπτώσεις. Την ίδια ώρα οι εκπτώσεις στις οποίες προχώρησαν οι επιχειρήσεις εφέτος για να ενεργοποιήσουν τις κρατήσεις οδήγησαν σε απώλειες τουριστικών εσόδων που έφθασαν το 11,9% το α’ εξάμηνο του 2010, αγγίζοντας τα 2,8 δισ. ευρώ (από 3,15 δισ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2009), σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος. Τον Ιούνιο του 2010 οι εισπράξεις περιορίστηκαν κατά 15,7% στα 1,18 δισ. ευρώ (από 1,4 δισ. ευρώ τον Ιούνιο του 2009).
Καλές οι πληρότητες
«Οποιο κατάλυμα πουλάει, ανανεώνεται το συμβόλαιό του στην ίδια τιμή» δηλώνει ο πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Κεφαλλονιάς κ. Σπ. Γαλιατσάτος . Περιγράφοντας τις θέσεις των tour operators για τα συμβόλαια του 2011 ο κ. Γαλιατσάτος σημειώνει ότι οι τιμές παραμένουν στην καλύτερη περίπτωση στα επίπεδα των περιορισμένων τιμών του 2010, χωρίς να καλύπτουν την αύξηση του ΦΠΑ κατά 2%. «Η τιμή δεν επανέρχεται αν τη μειώσεις»σημειώνει ο κ. Γαλιατσάτος εξηγώντας ότι η έκπτωση αποτελεί κάθε φορά ένα νέο σημείο εκκίνησης για την επόμενη. Ωστόσο προσθέτει ότι τα ξενοδοχεία που είχαν καλές πληρότητες είναι σε θέση να αντισταθούν σε πιέσεις, αφού έχουν ένα διαπραγματευτικό πλεονέκτημα.
Σε δύσκολη θέση είναι οι «προβληματικές» επιχειρήσεις που είτε δεν βρίσκονται σε «καλή» θέση (μακριά από θάλασσα) είτε δεν έχουν καλές υπηρεσίες. Σε αυτή την περίπτωση οι περικοπές ξεπερνούν το 5% σε σχέση με το 2010 σημειώνει, ενώ εκτιμά ότι με αυτό το δεδομένο και το 2011 τα έσοδα των ξενοδοχείων συνολικά θα παρουσιάσουν κάμψη. Τονίζει όμως ότι η επένδυση στην ποιότητα είναι μονόδρομος αφού «όσες επιχειρήσεις δεν προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα, με το να βελτιώσουν τις εγκαταστάσεις και τις υπηρεσίες τους, θα βγουν εκτός παιχνιδιού».
Παρ’ όλα αυτά υπογραμμίζει ότι τα μέσα που διατίθενται είναι περιορισμένα, σημειώνοντας ότι ο νέος αναπτυξιακός νόμος όπως έχει αναρτηθεί στη δημόσια διαβούλευση «είναι δώρον άδωρον», ενώ και οι τράπεζες «κρατούν κλειστές τις στρόφιγγες».
«Μάχη στρατηγικής» χαρακτηρίζει τη διαδικασία διαπραγμάτευσης των συμβολαίων με τους tour operators κάθε χρονιά ο κ. Ι. Οικονόμου, μέλος του ΔΣ της Ενωσης Ξενοδόχων Ηρακλείου και του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΞΕΕ). Η περίοδος αυτή αποτελεί την κορύφωση των διαπραγματεύσεων οι οποίες ξεκινούν από την αρχή της σεζόν και σημειώνει ότι εφέτος «υπάρχει πολύ μεγαλύτερη πίεση.
Στην καλύτερη περίπτωση διατηρούνται οι ίδιες τιμές». Ωστόσο δηλώνει «ανένδοτος», προτρέποντας και τους συναδέλφους του να κρατήσουν την ίδια στάση και τονίζει ότι θα πρέπει να δοθούν τουλάχιστον οι αυξήσεις του ΦΠΑ και του πληθωρισμού, αφού τον Μάιο του 2011 «θα μας ζητήσουν να κάνουμε ειδικές προσφορές». «Κανείς δεν πάει καλά εφέτος» σημειώνει ο κ. Οικονόμου, προσθέτοντας ό,τι «υπάρχει μείωση της ζή τησης για την Ελλάδα», εξηγεί όμως ότι η χώρα «δεν πάσχει από πλευράς ξενοδοχειακών τιμών».
Η μείωση των τιμών συρρικνώνει τελικά τον τζίρο χωρίς να ενισχύει δραματικά τη ζήτηση. Ενώ προσθέτει ότι «ο εξορθολογισμός των τιμών στα ξενοδοχεία έπρεπε να γίνει», αλλά οι συνεχείς περικοπές είχαν συνέπειες και «σε αυτούς που είχαν καλές τιμές εξαρχής».
Ειδικές εκπτώσεις
Για συμβόλαια που έχουν υπογραφεί ήδη με αφετηρία τον Μάιο και έντονες πιέσεις για να κρατηθούν οι τιμές στα επίπεδα των ειδικών εκπτώσεων ως 15% που έγιναν εφέτος για τις κρατήσεις της «τελευταίας στιγμής» κάνει λόγο η πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Λαγανά Ζακύνθου κυρία Χριστίνα Τετράδη. Η κυρία Τετράδη εξηγεί ότι οι ταξιδιωτικοί οργανισμοί «επενδύουν» στον φόβο αλλά και στην έλλειψη γνώσεων που έχουν κάποιοι επιχειρηματίες, ειδικά όταν επιζητούν την υπογραφή συμβολαίων που εγγυώνται τον αριθμό των κρατήσεων για να ζητήσουν ακόμα φθηνότερες τιμές.
Σημειώνει επίσης ότι την εφετινή χρονιά η τουριστική κίνηση στη Ζάκυνθο ήταν πτωτική (-4,23% Ιανουάριος-Ιούλιος 2010), με τις πτήσεις να έχουν μειωθεί κατά πτήσεις σε εβδομαδιαία βάση.
Η διψήφια αύξηση στις αφίξεις την εφετινή σεζόν (10,4% στο διάστημα Ιανουαρίου-Ιουλίου 2010) βγάζει την Κω από τη «δύσκολη» θέση. Οι αγορές παρουσιάζουν άνοδο στο νησί χάρη στη «συστηματική δουλειά που έχει γίνει από τους τοπικούς φορείς» όπως τονίζει ο πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Κω κ. Μ. Χατζημιχαήλ , ωστόσο τα έσοδα είναι μειωμένα λόγω των σημαντικών εκπτώσεων στα ξενοδοχεία.
Πηγή: TO BHMA online
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Γράψτε ελεύθερα τα σχόλια σας αρκεί να μην είναι υβριστικά.